Πολύς λόγος γίνεται τα τελευταία χρόνια για τις τουριστικές υποδομές, ιδιαίτερα για το αν είμαστε προετοιμασμένοι και «ικανοί» σαν χώρα, να υποδεχθούμε τα εκατομμύρια των τουριστών που μας προτιμούν, έναντι άλλων χωρών.
Όταν μιλάμε για τουριστικές υποδομές, ασφαλώς αναφερόμαστε τόσο στις δημόσιες όσο και στις ιδιωτικές. Στις ιδιωτικές, θα αναφερθούμε σε άλλο άρθρο, καθώς βασίζονται στις ιδιωτικές επενδύσεις, ωστόσο και σε αυτές, καθοριστικό ρόλο μπορεί να έχουν τα χρηματοδοτικά εργαλεία που διαχειρίζεται το κεντρικό κράτος.
Σχετικά με τις δημόσιες υποδομές, μπορούμε να αναφερθούμε σε εγκαταστάσεις που στοχεύουν στην τοπική ανάπτυξη, ωφελώντας παράλληλα και τον τουρισμό, βελτιώνοντας τις παρεχόμενες υπηρεσίες. Παράδειγμα αποτελούν οι δρόμοι, τα πεζοδρόμια, οι δημόσιες συγκοινωνίες, αθλητικές και ψυχαγωγικές εγκαταστάσεις.
Είναι κοινά αποδεκτό ότι, όσο καλύτερες είναι οι τουριστικές υποδομές, τόσο περισσότερο βελτιώνεται η τουριστική προσφορά και αυξάνεται η ελκυστικότητα της περιοχής – προορισμού.
Συνεπώς ένας τουριστικός προορισμός, δεν θα αποφέρει έσοδα από επισκέψεις, χωρίς αυτές τις διευκολύνσεις, επομένως η βελτίωση των υποδομών δημιουργεί σαφώς θετικές παρενέργειες:
- Προσέλκυση περισσότερων επισκεπτών, μέσω των οποίων θα προέλθει αυξημένη κατανάλωση, που συνεπάγεται παραγωγή περισσότερων αγαθών και υπηρεσιών
- Αύξηση ζήτησης συνεπάγεται αύξηση του Ακαθάριστου Εγχώριο προϊόντος (ΑΕΠ)
- Οι προηγούμενες συνέπειες θα αποφέρουν ανάγκη για περισσότερους εργαζόμενους, εξειδικευμένους ή/και μη, για να καλύψουν τη ζήτηση
- Βελτίωση στην εισπραξιμότητα των φόρων
- Η επιχειρηματική δραστηριότητα βελτιώνεται, καθώς αναγκάζεται να προσαρμοστεί στις αυξημένες ανάγκες
Όλα τα παραπάνω, ισχύουν φυσικά και για τον Δήμο Χερσονήσου, του οποίου οι επισκέπτες εξυπηρετούνται από το 2ο μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας (σε αφίξεις), το Αεροδρόμιο Ηρακλείου, με 567.557 διεθνής αεροπορικές αφίξεις μόνο για τον Ιούνιο του ’23 (στατιστικό δελτίο του INSETE).
Η πλειοψηφία των τουριστών κατευθύνεται προς τον Δήμο Χερσονήσου για διαμονή, μέσω των υποδομών που αναφέραμε νωρίτερα (αεροδρόμιο, ΒΟΑΚ, δημόσιες συγκοινωνίες, κ.λ.π.), ή για απλή επίσκεψη.
Οι τουρίστες που διαμένουν σε καταλύματα του Δήμου Χερσονήσου, είτε επισκέπτονται περιοχές τουριστικού ενδιαφέροντος, κάνουν χρήση και άλλων υποδομών, όπως πεζοδρόμια, φωτισμός, ύδρευση, αποχέτευση, αθλητικές και ψυχαγωγικές εγκαταστάσεις, κ.ά. Οι προαναφερόμενες υποδομές συνεπώς, θα πρέπει να έχουν αναπτυχθεί ή να έχουν συντηρηθεί επαρκώς και να προστίθενται συνεχώς νέες δυνατότητες – τεχνολογίες (έξυπνες πόλεις).
Μία απλή επίσκεψη στους τουριστικούς οικισμούς του Δήμου Χερσονήσου, αρκεί για να καταλάβει κάποιος πόσο υπολείπεται σε υποδομές ή/και σε συντήρηση των υπαρχόντων. Οι δυνατότητες δε, που αναπτύσσονται στο πλαίσιο του μετασχηματισμού σε έξυπνη πόλη, δεν αναμένεται να υιοθετηθούν τα αμέσως επόμενα χρόνια, καθώς ο Δήμος Χερσονήσου δεν μπορεί να διεκδικήσει χρηματοδότηση σχεδίων επενδύσεων για αυτό το σκοπό, λόγω μικρού πληθυσμού. Συνεπώς θα πρέπει να εξευρεθούν νέα χρηματοδοτικά εργαλεία.
Ο Δήμος Χερσονήσου έχει ανάγκη την αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών, από τις οποίες θα ωφεληθούν εκτός από τους ξένους επισκέπτες και οι ντόπιοι. Τα τελευταία χρόνια αναδείχθηκε το γεγονός ότι δεν ήταν αρκετό ένα εύρωστο δημοτικό ταμείο, αλλά έλειπε η πολιτική βούληση και η ικανότητα για διεκδίκηση όσων δικαιούται η περιοχή.
Στόχος της νέας δημοτικής αρχής, όπως αυτή θα προκύψει τον ερχόμενο Οκτώβριο θα πρέπει να είναι η βελτίωση με κάθε τρόπο των υποδομών που αναφέρθηκαν, ώστε το τρίπτυχο, τουρίστες – επιχειρηματίες – κάτοικοι να απολαμβάνουν στο άμεσο μέλλον, μια καλύτερη ποιότητα διαβίωσης.